dinsdag 28 augustus 2012

Bergjes


Tanto tiempo, tijd voor een update! De maand augustus was vooral gevuld met reisjes. Ik ben, samen met Virginia naar Chili geweest, naar Santiago en Valparaiso. Santiago is een super leuke stad, en Valparaiso is een dorp dat lijkt alsof het is weggelopen uit een sprookje. Alle huizen hebben kleurtjes, en er zijn een paar graffiti artiesten helemaal losgegaan op de muren. Verder ligt het aan de zee, dus volop verse vis en een boel zand.
                                                           Schitterend Valparaiso

De week erna hadden we een ontmoeting met de twee andere vrijwilligers, in Salta. 20 uur in een bus, maar het was het waard. Het was leuk om de OAJNUs van Salta te leren kennen, en de regio Salta is schitterend. Gelukkig konden we een paar dagen langer blijven, en hebben we een paar dorpjes in de buurt kunnen bekijken. Oh, het leven van een backpacker… wat is het toch fijn om in een of ander hostel te zitten, waar mensen gitaar spelen, genietend van een prachtig uitzicht in een hangmat, mate drinkend. Wat wil een mens nog meer? Tripjes naar de mooiste plekjes van de aarde, het ontmoeten van leuke mensen en het uren lang wachten en reizen met een stinkende bus met een altijd net iets te zware ‘mochila’. En alsof dat nog niet genoeg is liet de zon zich daar ook eindelijk volop zien, en is mijn melkwitte huidje lekker rood gekleurd.
  
                                                        Mid Term Training in Salta

En het mooiste tijdens de reis naar Salta is dat ik het eindelijk begrijp, de Argentijnse manier van leven. In Nederland willen we de hele dag alleen maar rennen, en een zo vol mogelijke agenda hebben. In ArgentiniĆ« zie je mensen de hele dag buiten op een bankje zitten, onder het genot van een mate. ‘Che, wat heb jij gedaan vandaag?’ ‘Niks, de hele dag buiten gezeten’. Wat een genot moet dat zijn, als je dat kan, leven in de eerste versnelling! Mensen die mij een beetje kennen zullen beamen dat ik een van de meest ongeduldige personen op deze aardkloot ben. En dat is lastig te veranderen. Bij een afspraak om 6 uur sta ik om 10 voor 6 te popelen, bij laatkomers begint mijn bloed langzaam te koken en soms kan ik wel uit mijn vel springen van ongeduld. Maar het is tijd om mijn toekomst verwachtingen aan te passen. Nieuwe droom: mijn oude dagen ga ik slijten op een bankje, wachten tot de bergen verschuiven, net als mijn vader altijd zegt over ‘zijn berg’ in Frankrijk. Wat een wijsheid! Maar goed, eerst moet er gerend en gewerkt worden. En daar komt mijn ongeduld hopelijk nog van pas. Maar ik blijf in mijn achterhoofd houden dat die bergen wel op mij wachten! 
                                                     Hangmat en bergjes in Tilcara!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten